forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

Et problem med factoring og fakturaer på utligningslisten - de blir ikke borte

0
Hei

Har et problem med at fakturaene på listen over fakturaer som er mulig å utligne ikke blir borte når jeg fører mot en betaling fra Stripe. Problemet oppsto i April.

Gjort det helt likens siden 2014, og alltid fungert.

Plugin til wordpress oppretter fakturaene. Stripe kommer med en innbetaling etter en måned, jeg velger alle fakturaene for gjeldende periode, og motfører dem mot bankinnskudd og kortgebyr.

Men isteden for at fakturaene blir borte, får jeg et tilsvarende negativt beløp i fakturalisten. Merkelig? Ja. Jeg skjønner ingenting.

Har ca 800 fakturaer i måneden, så er blitt en god del fakturaer der inne på den listen nå, siden de ikke forsvinner.

Hva gjør jeg?
opprettet 6 Sep, 2016 i Bokføring » Spørsmål om regnskapsføring av tholden

1 Svar

Hei, 

Jeg går ut fra at du fører betalingene ved å opprette posteringer som "kundebetaling" i e-conomic og at du har opprettet en kunde som heter Stripe (eller noe annet) som både fakturaene og betalingene blir ført mot. 

Det som er viktig for å få utlignet betaling mot faktura når man bokfører kundebetaling,  er at man trykker på knappen til høyre for hver linje (utlign med fullt beløp) og deretter trykker på den blå knappen «utlign valgte». Hvis du utligner på denne måten, og deretter bokfører betalingen skal den også legge seg inn under utlignede posteringer på kunden. 

Hvis ikke betaling blir utlignet mot fakturane i selve bokføringen av bilaget kan man i etterkant gjøre en automatisk utligning på kunden. Her kan du lese mer om hvordan du gjør det: http://wiki.e-conomic.no/generelt/automatisk-utligning

Du sier at det er skjedd en endring etter april i år. Jeg kjenner ikke til at det er skjedd noen endringer i denne funksjonaliteten (utligning) hos e-conomic de siste månedene. Vil du eventuelt teste å bruke en annen nettleser enn den du normalt bruker, neste gang du skal føre betalingene? Det kan være noe i nettleseren som blokkerer for normal bruk av e-conomic, uten at jeg kan si at det er sikkert i ditt tilfelle. 

Du må gjerne ta kontakt med oss på info@e-conomic.no hvis du ønsker at vi skal se nærmere på dette sammen. 

Med vennlig hilsen / Best regards

Anne Grete Tveit

e-conomic norge as • www.e-conomic.no

PB 6687 St. Olavsplass • NO-0129 Oslo

info@e-conomic.com • Tlf. nr.: 21 98 42 21

besvart 7 Sep, 2016 Bokføring av Anne Grete Tveit
Ja, helt korrekt. Er nøyaktig sånn vi gjør det.

Har også forsøkt med automatisk utligning, men kommer ingenting opp i den listen. Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke den funksjonen.

Utligne fra til? Stripe, og velge alle de 800 kundene en og en, eller motsatt? Har prøvd en del kombinasjoner der uten at det kommer noe opp.
Hei igjen,

Hvis både fakturaene og betalingene er registrert mot kunde Stripe, skal det være nok å velge fra kunde Stripe til kunde Stripe i den automatiske utligningen, og deretter per dagens dato. De andre feltene kan i utgangspunktet stå tomme. Når du da trykker "ok" kommer de betalinger som kan matches mot fakturaer opp i listen over mulige utligninger.

Hvis ikke det kommer noen forslag opp i listen kan det tyde på at betalingene allerede er utlignet mot fakturaer, eller at betalingene har vært ført mot en annen "kunde" enn fakturaen er ført mot.
E-conomic takler ikke lenger utligning av et større antall åpne poster på en og samme postering. Har samme situasjonen selv på leverandører med samlefaktura per mnd og får ikke utlignet åpne poster hvis det er mer enn et visst antall åpne poster (usikker på hvor mange som er for mye).

Man kan i ettertid gå inn på leverandør eller kunde og utligne manuelt, men her får man fort et problem med at e-conomic ikke viser mer enn 200 posteringer per side. Ved utligning må åpne poster vises på samme side. Hva med å utvide slik at f.eks. 1000 posteringer vises på samme side slik det er når man velger "vis posteringer" på kunde/leverandør?
Hei,

Jeg har fått sett nærmere på den utfordringen som dere begge opplever, og det viser seg å være en feil at posteringene ikke lenger kan utlignes, når det er et større antall åpne poster involvert. Våre teknikere er på saken, så jeg vil komme med en oppdatering til dere her når problemet er løst.

Tusen takk for at dere har gjort oss oppmerksom på problemet!

Ved å få fikset på dette problemet vil jeg tro at det andre forslaget blir overflødig, fordi man heller vil velge å utligne betalingene fortløpende i stedet for å utligne så mange posteringer manuelt i etterkant. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil :)

Bokføring

Her kan du stille spørsmål som er direkte forbundet med regnskapsføringen.

Hvis du ser etter en regnskapsfører eller revisor, kan du se listen med norske regnskapsførere og revisorer.