forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

restbeløp på utgående faktura

0
Det forekommer en gang i blant at kunder betaler feil beløp. Vi har faste kunder som får faktura hver måned. Hvordan kan jeg føre et restbeløp fra forrige faktura på neste faktura uten at regnskapet blir feil?
opprettet 19 Sep, 2015 i Spørsmål » e-conomic generelt av trygveno

2 svar

Beste svar
Poenget mitt var å få restbeløpet som en egen linje på neste faktura, slik at jeg slipper å forklare kunden at de skal betale et annet beløp enn det som står på den nye fakturaen.

Folk flest ser vel på tallet nederst til høyre og betaler det som står der, uten å finlese alt mulig annet. Derfor ser jeg det som hensiktsmessig å kunne "flytte" et beløp fra en faktura til en annen (samme kunde).

Etter som en slik funksjonalitet ikke finnes i e-conomic pr. idag, tror jeg kanskje følgende metode kan være den mest hensiktsmessige:

1) Opprett en Manuell faktura (egentlig en kreditnota) der jeg krediterer kundens konto (dersom kunden skylder penger) og debiterer kto.3000.

2) På neste ordinære faktura til denne kunden legger jeg til en fiktiv "vare" med pris lik det skyldige restbeløpet.

Dermed blir både kundekontoen og kto.3000 / 2700 korrekt.

Den eneste ulempen med denne metoden er bare at det blir et ekstra bilag (pkt.1), men det er til å leve med.
besvart 21 Sep, 2015 Spørsmål av trygveno

Hei,

Dersom du vil sende en oversikt til kundene over hva de skylder, vil jeg anbefale deg å sende et kontoutdrag til kunden sammen med neste faktura. Et kontoutdrag vil vise totalt skyldig beløp og har ingen effekt på regnskapet, med mindre du legger til gebyr og renter.

For å se et eksempel kan du gå inn på Salg og Purringer i din avtale.
Under "type" velger du kontoutdrag og legger inn aktuell til og fra dato. I feltene hvor det står purregebyr og rentesats setter du inn kr 0, med mindre du ønsker å belaste kunden med et ekstra beløp. Når du har redigert feltene kan du klikke ok for å komme videre.

Da får du opp en oversikt over hva som er utestående for kunden. Hvis du ser på høyre side i oversikten, har du et bilde av et forstørrelsesglass (til venstre for konvolutten). Klikk på denne for å se hvordan kontoutdraget vil se ut. Der kan du også se at de fakturaene som kun har vært delvis betalt tidligere vil ligge som underlag for kontoutdraget.

Jeg håper at dette kan hjelpe deg med å løse utfordringen din.

Her kan du lese mer om hvordan du sender kontoutdrag og purringer i e-conomic:

http://wiki.e-conomic.no/faktura/purring/opprette-kontoutdrag

Med vennlig hilsen / Best regards

Anne Grete Tveit

e-conomic norge as • www.e-conomic.no

PB 6687 St. Olavsplass • NO-0129 Oslo

info@e-conomic.com • Tlf. nr.: 21 98 42 21

besvart 21 Sep, 2015 Spørsmål av Anne Grete Tveit

Spørsmål

Her kan du stille spørsmål eller svare på andres spørsmål om regnskapssystemet e-conomic.

Du kan også stemme opp eller ned andres spørsmål, og dermed vise hva du synes er interessant og mindre interessant. Et statusmerke på hvert spørsmål viser om det er løst eller ikke.