forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

Tap på fordringer

0
Hvordan bokfører man tap på en fordring i e-conomic?
opprettet 8 Des, 2014 i Spørsmål » Regnskapsfanen av Audun

1 Svar

Dette kan variere. Har du konstatert dette som tap, basert på at kunden har manglende betalingsevne? Var opprinnelig faktura med moms?

Hilsen,

Ferhat Atan

EAZWAY.no

info@eazway.no | www.eazway.no

besvart 8 Des, 2014 Spørsmål av EAZWAY.no
Ja, dette er konstatert da saken er sendt inn til inkasso/konkurs. Opprinnelig faktura var med moms
Når det er konstateert tap og fakturaen ved med moms opprinnelig så kan du føre tapet slik:

Gå til "Bokføring" og opprett postering. Så velger du bilagstypen "Kundebetaling" og velger dato, kunde og fakturaen det gjelder. I motkonto skal du ha en konto for "tap på kunder", mange bruker 7830 her og du skal velge "125" i "Mva., motkonto".
jeg får ikke opp muligheten for å føre inn mva i kundebetaling
Da kan du la motkonto være tomt og klikke på "Lagre og fortsett". På neste bilde beholder du samme bilagsnr og dato og endrer bilagstypen til "Finansbilag". Da skulle det være mulig å sette inn 7830 i "Motkonto" og 125 i "Mva,. motkonto".
Skjønner prinsippet, men mva-feltet til motkontoen dukker ikke opp på denne måten heller. Kan ikke huske at jeg har sett mva feltet i kundebetaling
Det har du jo rett i, men jeg ser at jeg har skrevet "Finansbilag" og da får men jo velge mva på motkontoen.
Da forstår jeg. Takk for hjelpen!

Spørsmål

Her kan du stille spørsmål eller svare på andres spørsmål om regnskapssystemet e-conomic.

Du kan også stemme opp eller ned andres spørsmål, og dermed vise hva du synes er interessant og mindre interessant. Et statusmerke på hvert spørsmål viser om det er løst eller ikke.