forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

Ufullstendig oversikt over betalingsstatus

0
På Hjem-fanen, under Ubetalte salgsfakturaer står bortimot den samlede omsetningen vår som ubetalt. Det stemmer ikke.

Det samme gjelder under rapporten kundesaldoliste.

Problemet er at disse rapportene baserer seg på at hver eneste innbetaling har en referanse til hvilken faktura som ble betalt i bokføringen. Det stemmer ikke.

Kundene betaler på ulike måter, så det er ikke slik at en betaling nødvendigvis samsvarer med kun en faktura, eller med noen spesifikk faktura.

Derfor må oppsummering av kundesaldo basere seg på sum av posteringer, uavhengig av hvilke bilag/fakturanr det benyttes.

Det som avgjør om kunden har betalt (saldo 0) er hvorvidt summen av innbetalinger er lik sum av alle sendte fakturaer på den gitte kunden.

Fint om dette lar seg løse på kort sikt.
opprettet 5 Des, 2014 i Forslag & Feil » Annet av ringe

1 Svar

Hei

Jeg ser poenget ditt, men hensikten med oversikten i Hjem-fanen er ikke å vise saldo på kundene, men å vise hvilke fakturaer som står som ubetalt. Hvis hensikten var å vise saldo på kundene så ville det du anbefaler være synlig.

Når det er sagt så er Hjem-fanen ny og stadig under utvikling, så jeg tar ditt innspill med videre da det sikkert kommer en del forbedringer til Hjem-fanen.

Med vennlig hilsen / Best regards

e-conomic norge

Aker Brygge Business Center
Postboks 1433 Vika
0115 Oslo

besvart 5 Des, 2014 Forslag & Feil av e-conomic support

Hei,

jeg ser det poenget. Men hvordan kan jeg da markere disse fakturaene som betalt i ettertid?

Slik det fungerer med overføring av kundebetaling ifm bankavstemming er det ikke bare å føre betaling mot faktura.

Og etter at betalingen er bokført kan jeg ikke legge til denne informasjonen, naturlig nok.

I mine øyne er fakturaene betalt når saldo står i null.

Vennlig hilsen
Runar Ingebrigtsen

Hvis du utligner betalingen mot fakturaen under bokføring av betalingen, så oppfatter systemet at fakturaen er betalt. Du kan se på film om kundebetaling her:

Hvis du fører kundebetaling direkte fra bankavstemming har du ikke like mange valg. Da kan du skrive bilagsnr, velge bilagstype (kundebetaling) og velge kunde.

Jeg får ikke noe valg om å utligne mot faktura.

Jeg mener systemet må gjøre ett av to følgende:

1. Automatisk utligne mot faktura i hjem-oversikten
  2. Legge til et valg for å utligne ved import fra bank

Slik det er nå er hjem-oversikten ubrukelig for meg. Det er bare veldig plagsomt å se at all omsetningen vi har hatt ligger der og påstås ubetalt.

Takk for konstruktive innspill

Forslag & Feil

Her kan du komme med forslag eller svare på innlegg om systemegenskaper eller funksjoner for å forbedre e-conomic.

Du kan også rapportere feil du har oppdaget under arbeidet i regnskapssystemet e-conomic.

Et statusmerke på hvert forslag eller hver rapporterte feil viser implementeringsstatus, og du kan stemme poster opp og ned ved å bruke pil opp/pil ned.