forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

Kortbetaling av faktura i annen valuta

0
Hei,

hvis jeg får en faktura i f.eks. GBP den 1. i måneden, og betaler denne med et kort som konverterer til NOK med bankens kurs+påslag, så stemmer kursen aldri. Kan jeg bare korrigere kursen på den opprinnelige fakturaen, eller må jeg blande inn en konto for tap på valuta? Hvordan gjør jeg dette riktig?
opprettet 19 Nov, 2014 i Bokføring » Spørsmål om regnskapsføring av Erik

1 Svar

Hei

Går betalingen ut av din bank samme dato som fakturaen eller blir det registrert ut av konto først et par dager senere?

Hilsen,

Ferhat Atan

EAZWAY.no

info@eazway.no | www.eazway.no

besvart 19 Nov, 2014 Bokføring av EAZWAY.no
OK, det forklarer halvparten :)

Jeg trykker på leverandørnummeret mens jeg ser på kassakladden, og får da opp leverandørkontoen i NOK, med saldo. Hvis jeg går på rapporter og velger EUR så ser den riktig ut.

Men, fortsatt, så får jeg ikke bokført valutatap på kursdifferanse mellom fakturadag og betalingsdag. Hva er feil med disse stegene:

1. Registrer faktura på 100 EUR, kurs 850.

2. Registrer betaling:

a) 100 EUR inn på leverandørkonto, kurs 860. Lagre og fortsett.

b) 860 NOK ut av bankkonto. Bilag er i balanse, ingen mulighet for å registrere 10 NOK i valutatap.
i steg b, når du skal taste inn 860 NOK så skal leverandørfeltert være tom og du velger banken i motkonto, når du da klikker "Lagre og fortsett" så vil du autoamtisk fortsette med samme dato og bilagsnr, da lar du igjen leverandørfeltet være tomt og setter inn differansen i beløpsfeltet og velger kontoen for valutadifferanse gevisnt eller tap i motkonto.

Hvis du ikke fikk dette autoamtisk, så kan du bare redigere den linjen du har banken i og klikke på Lagre og fortsett.
Etter steg a er bilaget ikke i balanse, og jeg trykker "Lagre og fortsett".

Etter steg b *er* bilaget i balanse, og jeg har ikke muligheten til å trykke "Lagre og fortsett" som du beskriver.
Jeg har nå funnet steg som gjør det jeg ønsker:

1. Registrer faktura i EUR med kurs på fakturadato

2. Registrer betaling på senere dato:

- 1. postering: 100 EUR inn på leverandørkonto, med kurs fra fakturadato, ingen motkonto

- 2. postering: 100 EUR ut av bank, med faktisk kurs på betalingsdato

- 3. postering: Differanse til valutatap

Dette gir meg korrekt uttak fra bank, det gir en leverandørkonto i balanse både i NOK og EUR, og det lar meg bokføre reell kurs og valutatap.
Steg 1 under Fakturaen, skal du bruke kursen som e-conomic foreslår.

Steg 1 under Betalingen, skal du bruke kursen som e-conomic foreslår (denne vil være anderledes siden betalingen ikke er samme dag som fakturaen).

Steg 2 under Betalingen, skal du bruke det beløpet som faktisk har gått ut av din bank i NOK.

Steg 3 under betaling blir da selve valutakurstap eller gevinst.

Bokføring

Her kan du stille spørsmål som er direkte forbundet med regnskapsføringen.

Hvis du ser etter en regnskapsfører eller revisor, kan du se listen med norske regnskapsførere og revisorer.