forum

Ditt innspill til et bedre regnskapsprogram

Chat

Forslag til forbedring, terminoppgjør

+1
Ved terminoppgjør foretrekker jeg å gjøre opp mva-kontoene mot oppgjørskonto 2740.
Har lært at det er normal og korrekt fremgangsmåte.
Jfr. lærebok "Finansregnskapet i teori og praksis" (Niels Christian Moe og Oddvar Torgersen)
ISBN 978-82-562-7108-5
Side 72. kap.6 Kommentarer til registrering av merverdiavgiftsoppgjøret, sitat:
".....Ved utløpet av februar overføres saldo på kontoene for utgående og inngående avgift til oppgjørskontoen. Da vil de to førstnevne kontoene "nulles ut", dvs begge konteone får en saldo lik null...."

Jeg kan ikke se at e-conomic har noe funksjonalitet for å gjøre dette, så jeg gjør det manuelt.
E-conomic ser da ut til å få litt problemer med dette:

1) Mva-kontoene viser tomme Kontokort for konto 2700 og 2710.
2) Mva.-oppgave blir ubrukelig

Dette mener jeg må være en feil i e-conomic som burde utbedres.
Ideelt sett burde e-conomic ha en funksjon "terminoppgjør" som gjør dette automatisk for en valgt periode
for deretter å presentere tallene som skal fylles inn i merverdioppgaven i Altinn.

opprettet 2 Mai, 2014 i Forslag & Feil » e-conomic generelt av trygveno

2 svar

Hei

I e-conomic overføres disse konti over til 2740 når man avslutter regnskapsår. At det kun skjer 1 gang per rengskapsår påvirker i grunnen ikke mva oppgavene da man i e-conomic setter inn fra og til dato for å få mva oppgaven. Det betyr at om ikke mva kontiene er overført til 2740 i 1. termin så betyr det ikke at man får feil tall i 2. termin.

Fordi mange er vant til å gjøre dette i andre programmer, så kommer vil til å innføre dette også i e-conomic etterhvert, men jeg har ikke noe eksakt dato for når dette vil skje.

Med vennlig hilsen / Best regards

e-conomic norge

Aker Brygge Business Center
Postboks 1433 Vika
0115 Oslo

besvart 6 Mai, 2014 Forslag & Feil av e-conomic support
Hei.

Her tar du feil.  Les feilbeskrivelsen en gang til.

Etter at jeg har foretatt manuell postering av terminoppgjør, forsvinner data fra konto 2700 og 2710 på Kontokortene.  (Posteringene er fortsatt inntakte, så det er ikke et alvorlig problem, men rapporten Kontokort blir tom).

Videre, Mva oppgaven blir ubrukelig fordi "Post 4 - Omsetning og uttak i post 2 med standard sats" blir feil (tar antagelig med data fra det manuelle terminoppgjøret), dermed blir oppgjøret på alle terminer bortsett fra termin 1 fullstendig galt.

Det er vel og bra om dere etter hvert lager en funksjon for terminoppgjør, men slik som det er akkurat nå, er det en bug som gjør at Mva oppgaven ikke kan brukes hvis man velger å gjøre terminoppgjør manuelt.
besvart 6 Mai, 2014 Forslag & Feil av trygveno

Forslag & Feil

Her kan du komme med forslag eller svare på innlegg om systemegenskaper eller funksjoner for å forbedre e-conomic.

Du kan også rapportere feil du har oppdaget under arbeidet i regnskapssystemet e-conomic.

Et statusmerke på hvert forslag eller hver rapporterte feil viser implementeringsstatus, og du kan stemme poster opp og ned ved å bruke pil opp/pil ned.